Pandava Nirjala Ekadashi iz Brahma-vaivarta Purane
Pandava Nirjala Ekadashi – priča iz Brahma-vaivarta Purane
Jednom je Bhimasena, mlađi brat Maharaje Yudhišthire, upitao velikog mudraca Šrila Vyasadevu, djeda Pandava, je li se moguće vratiti u duhovni svijet bez da se poštuju sva pravila i propisi vezani uz Ekadaši post.
Bhimasena reče, “O veliki inteligentni i učeni djede, moj brat Yudhišthira, moja draga majka Kunti, i moja voljena žena Draupadi, kao i Arujna, Nakula i Sahadeva, pridržavaju se potpunog posta na svaki Ekadaši poštujući sva pravila, smjernice i propise vezane za taj sveti dan. Pošto su vrlo religiozni, govore i meni da bi se trebao pridržavati posta na taj dan.
Ali, O učeni djede, ja im odgovaram kako ne bih mogao preživjeti bez hrane, zato što kao sin Vayudeve – Samanaprana (probavnog zraka) glad je nepodnošljiva za mene. Mogu dati velikodušnu milostinju i pravilno obožavati Gospodina Kešavu na sve načine sa svim predivnim upacharas (predmetima), ali se ne mogu pridržavati posta na Ekadaši. molim te reci mi kako mogu steći iste povoljne rezultate bez posta.
Bhimina dilema
Čuvši te riječi, Bhimin djed, Šrila Vyasadeva reče, “Ako želiš dostići rajske planete i izbjeći paklene, svakako se moraš pridržavati posta obaju Ekadašija, i u svijetloj i u tamnoj četrnarstodnevnici.
Bhima odgovori, “O veliki i slavni djede, molim te poslušaj moju molbu. O najveći Muni, pošto ne mogu preživjeti ako ne jedem barem jedanput na dan, kako onda mogu preživjeti potpun post?
U mom želudcu gori posebna vatra Vrika, probavna vatra. Agni, polubog vatre, silazi od Gospodina Višnua preko Brahme, od Brahme do Angirasa, od Angirasa do Brihaspathia, i od Brihaspathija do Samya, koji je Agnijev predak. On je čuvar u Nairittijevoj službi. On je jedan od osam materijalnih elemenata i Parikshit Maharaja, vrlo je upućen u ispitivanje. Jednom je ispitao Maharaju Shibija pretvorivši se u goluba.
Agni se dijeli na tri dijela, “Dav Agni, šumski požar, Jathar Agni, probavnu vatru u želucu, i Vadav Agni, vatru koja stvara maglu kada se npr. sudaraju topla i hladna struja u oceanu. Drugo ime za probavnu vatru je Vrika. Ova snažna vatra prebiva u Bhiminom želudcu.
Samo kad sam posve sit ova vatra u mom želudcu je zadovoljena. O veliki mudrače, vjerojatno bi mogao postiti samo jednom, stoga te preklinjem reci mi koji je Ekadaši vrijedan mog posta i koji sadrži sve ostale Ekadašije. S vjerom ću slijediti taj post u nadi da ću dostići potpuno oslobođenje.
Post na Ekadashi štiti od degradacije duše
Šrila Vyasadeva odgovori, “O kralju, čuo si od mene o raznim vrstama propisanih dužnosti, kao što su usavršavanje Vedskih svečanosti i puja. U Kali yugi, se međutim, nitko neće pravilno moći pridržavati svih ovih propisanih, službenih dužnosti.
Stoga ću ti sada reći, kako netko može, bez velikog napora, uz male strogosti steći veliku dobrobit i sreću.”
Srž toga zapisana je u Vedskoj literaturi znanoj kao purane, u kojoj piše da nitko ne bi trebao jesti niti na Ekadaši svijetle polovice mjeseca (četrnaestodnevnice), niti na Ekadaši tamne polovice (SB 12.13.12). U Bhagavata Purani nalazi se najbolji dio Vedske filozofije (sara-vedanta-saram), a jasna poruka Bhagavatama je da se treba potpuno predati Gospodinu Šri Krišni i s ljubavlju Ga služiti.
Pravilno pridržavanje slijeđenja Ekadašija velika je pomoć u tom napretku. Zato je Šrila Vyasadeva jednostavno opisao Bhimi važnost Ekadaši posta, “Onaj tko posti na Ekadaši pošteđen je odlaska na paklene planete”.
Čuvši Šrila Vyasadevine riječi, sin Vayunov, Bhimasena, najjači od svih ratnika, uplašio se i počeo se tresti kao list na banjanovom drvetu za jaka vjetra.
Uplašeni Bhimasena reče, “O djede, što mi je činiti? Ja sam potpuno nemoćan i slabo opremljen da postim dva puta mjesečno tijekom cijele godine. Molim te opiši mi jedan post koji će mi darovati najveću dobrobit.
Kako slijediti ovaj Pandava Nirjala Ekadashi
Vyasadeva odgovori, “Bez da piješ i vodu, trebaš postiti na Ekadaši koji nastupa za vrijeme svijetle četrnaestodnevnice mjeseca Jyeshtha (svibanj – lipanj), kad je sunce u znaku bika (Vrišabha) i blizanaca (Mithuna). Prema učenim osobama, taj se dan osoba može kupati i izvoditi achamana za pratiprokshana pročišćenje. Za vrijeme kupanja osoba može popiti samo količinu vode koja je jednaka kapi zlata ili koliko treba da se natopi samo jedno zrno gorušice. Samo se tolika količina vode smije staviti na desni dlan za gutljaj, koju osoba treba oblikovati da sliči kravljem uhu. Ako osoba popije više vode od toga, isto je kao da je pila vino – usprkos velikoj ljetnoj vrućini (na sjevernoj hemisferi i hladnoći na južnoj).
Osoba nikako ne smije ništa jesti, jer i na taj način prekida ovaj post. Ovaj strogi post počinje od izlaska sunca na dan Ekadašija pa sve do izlaska sunca na dvadaši. Ako se osoba pridržava ovog velikog posta vrlo strogo, lako stječe rezultate kao da je slijedila sva dvadeset četiri Ekadašija tokom cijele godine.
Na dvadaši bhakta se treba rano ujutro okupati. Zatim, prema propisanim pravilima, i naravno u skladu sa svojim mogućnostima, treba dati nešto zlata i vode dostojnom brahmanima. Na kraju, pažljivo treba častiti prasadam s njima.
Dobrobiti ovog Ekadashija
O Bhimasena, onaj tko posti na ovaj poseban Ekadaši, može steći dobrobiti kao da je postio sve Ekadaši tijekom godine. U to nema sumnje, niti će je biti. O Bhima, sad počuj koje osobite zasluge stječe onaj tko posti na ovaj Ekadaši.
Svevišnji Gospodin Kešava, koji drži školjku, disk, topuz, i lotos, osobno mi je rekao, “Svatko bi trebao uzeti utočiše u Meni i slijediti Moje naredbe”. Zatim mi je rekao da svatko tko posti na ovaj Ekadaši, bez da pije čak i vodu ili jede, oslobađa se svih grješnih reakcija, i da svatko tko slijedi ovaj teški nirjala post Jyeshtha-shukla Ekadašija uistinu stječe dobrobiti svih drugih Ekadaši postova.
O Bhimasena, u Kali-yugi, dobu svađe i licemjerja, gdje su sva načela Veda zaboravljena ili skroz umanjena, i gdje neće biti prikladne milostinje ili slijeđenja po drevnim Vedskim načelima i obredima, kako će se onda ljudi pročišćavati? Ali zato će tamo imati priliku postiti na Ekadaši i tako se osloboditi svih prošlih grijeha.
O sine Vayua, što ti još mogu reći? Ne bi trebao jesti tijekom Ekadašija koji nastupa za vrijeme tamnih i svijetlih četrnaestodnevnica, čak bi se trebao odreći i vode (nir – bez, jala – voda) na osobito povoljan dan Jyeshtha-shukla Ekadašija. O Vrikodara (čiji je stomak poput tigra), tko god posti na ovaj Ekadaši stječe milost kao da se kupao na svim mjestima hodočašća, dao sve vrste milostinje dostojnim osobama, i postio na sve tamne i svijetle Ekadašije tijekom godine, u jednom. U to nema sumnje.
O tigre među ljudima, tko god posti na ovaj Ekadaši postaje istinski velika osoba i stječe sve vrste blagostanja i bogatstva, žitarice, moć i zdravlje. A u užasnom trenutku smrti, strašni Yamaduta, čija put je žuta i crna i koji maše ogromnim topuzom i u zraku vrti mistični pasha konopac kojim hvata svoje žrtve, neće mu prići.
Takva pobožna duša na kraju odlazi u vrhovno prebivalište Gospodina Višnua na Višnuloki, gdje dobija transcendentalno lijepo tijelo odjeveno u sjajne žute halje i u kojem u svoje četiri ruke drži disk, topuz, školjku i lotos, sličeći Gospodinu Višnuu. Sve ove dobrobiti su zasigurno dobar razlog zbog kojih bi osoba svakako trebala postiti na ovaj vrlo povoljan i važan Ekadaši, odričući se i čak vode.
Ostala braća slijede Bhimu u postu na Pandava Nirjala Ekadashi
Kad su ostali Pandave, Bhimina braća, čuli o dobrobitima koje se stječu slijeđenjem Jyeshtha-shukla Ekadašija, oni ga odluče slijediti točno onako kako je njihov djed Šrila Vyasadeva objasnio njihovom bratu, Bhimaseni. Svi Pandave slijedili su ovaj Ekadashi suzdržavajući se od bilo čega za jesti i piti, i zato će se taj dan zvati i Pandava Nirjala Ekadashi ili Dvadaši (ako post pada na Maha-dvadaši).
Šrila Vyasadeva nastavi, “O Bhismasena, trebaš slijediti ovaj važan post kako bi se oslobodio svih prošlih grješnih posljedica. Ovako se trebaš moliti Svevišnjoj Božanskoj Osobi, Gospodinu Šri Krišni, izjavljujući:
“O Gospodaru svih deva (polubogova), o Svevišnja Božanska Osobo, danas ću slijediti Ekadaši bez pijenja imalo vode. O neograničeni Anantadeva, prekinut ću post slijedeći dan, na Dvadaši”.
Zatim, da bi se uklonili svi njegovi grijesi, bhakta treba slaviti ovaj Ekadaši s potpunom vjerom u Gospodina potpuno kontrolirajući svoja osjetila. Bilo da su njegovi grijesi jednako veliki kao planina Sumeru ili Mandarachala brdo, ako on ili ona slijede ovaj Pandava Nirjala Ekadashi, svi grijesi koje je nakupio poništavaju se i spaljuju u pepeo. Toliko je velika moć ovog Ekadašija.
Ostale pogodnosti ovog Ekadashija
O najbolji među ljudskim bićima, mada bi osoba trebala dati vodu i krave u milostinju za vrijeme Ekadašija, ako iz nekog razloga ili nečeg drugog ne može, tada bi trebala kvalificiranom brahmani darovati odjeću ili vrč pun vode. Milost koju stječe darujući vodu jednaka je dobrobiti darivanja 10 miliona puta zlata na dan.
O Bhima, Gospodin Krišna je rekao da tko god slijedi ovaj Ekadaši treba obaviti sveto kupanje, dati milostinju dostojnoj osobi, mantrati Gospodinova Sveta imena na japa-mali, i obaviti raznovrsna žrtvovanja, jer radeći to taj dan osoba stječe trajne dobrobiti.
Stoga nema potrebe obavljati nikakve druge religijske dužnosti. Pridržavanjem ovog Ekadaši posta osoba dostiže vrhovno prebivalište Gospodina Višnua. O najbolji od Kurua, ako osoba taj dan pokloni zlato, odjeću ili bilo što drugo, steći će vječnu milost.
Upamti, tko god da jede žitarice na Ekadaši postaje okružen grijehom i uistinu jede samo grijeh. U stvari, već je postao onaj koji jede pse, i nakon smrti patit će u paklenim uvjetima. Ali onaj tko slijedi ovaj sveti Jyeshtha-shukla Ekadaši i nešto da u milostinju svakako će dostići oslobođenje od kruga ponovnog rođenja i smrti i odlazi u vrhovno prebivalište.
Slijeđenje ovog Ekadašija, koji je sjedinjen s dvadašijem, oslobađa osobu užasnih grijeha kao što je ubojstvo brahmane, pijenje alkohola i vina, zavisti na duhovnog učitelja, zanemarivanja njegovih naredbi i neprestanog laganja.
Osim toga, o najbolji među ljudima (Jivottama), svaki muškarac i žena koji pravilno slijede ovaj Ekadaši i obožavaju Svevišnjeg Gospodina Jalshayu (Onaj koji spava na vodi), i tko slijedeći dan zadovolji kvalificiranog brahmanu s ukusnim slatkišima te donira kravu i novac – takva osoba toliko zadovoljava Svevišnjeg Gospodina Vasudevu da sto prošlih generacija u obitelji te osobe zasigurno odlazi u Gospodinovo Vrhovno prebivalište, iako su možda bili veliki grešnici, imali loš karakter ili počinili samoubojstvo, i sl. U stvari, onaj tko slijedi ovaj nevjerojatan Ekadaši odlazi u veličanstvenom rajskom avionu (vimana) u Gospodinovo prebivalište.
Onaj tko na ovaj dan brahmani da vrč za vodu, kišobran ili cipele sigurno će otići na rajske planete. Tko god da sluša o ovim slavama također odlazi u transcendentalno prebivalište Svevišnjeg Gospodina, Šri Višnua.
Tko god izvrši shraddha obred za svoje pretke na vrijeme pomrčine mjeseca zvanog Amavasya, osobito ako nastupa kad i pomrčina sunca zasigurno stječe velike dobrobiti, ali te iste dobrobiti stječe onaj tko samo sluša ovu svetu pripovijed – toliko je snažan i drag Gospodinu ovaj Ekadaši.
Dodatne instrukcije
Osoba treba pravilno oprati zube, i bez jela i pića, slijediti ovaj Ekadaši kako bi zadovoljio Svevišnjeg Gospodina, Kešavu. Dan nakon Ekadašija osoba treba obožavati Svevišnju Božansku Osobu u Njegovom obliku Trivikrama nudeći Mu vodu, cvijeće, incense, i sjajnu upaljenu lampu.
Zatim se bhakta treba od srca pomoliti “O Bože nad bogovima, o spasitelju svakog, o Hrišikeša, gospodaru osjetila, ljubazno mi daruj dar oslobođenja, iako Ti ne mogu darovati ništa veće od ovog skromnog vrča napunjenog vodom”. Zatim bhakta treba darovati vrč vode brahmani.
O Bhimasena, nakon ovog Ekadaši posta i doniranja preporučenih predmeta u skladu sa svojim mogućnostima, bhakta treba nahraniti brahmane i zatim u miru častiti prasadam.
Šrila Vyasadeva zaključi, naređujem ti da postiš na ovaj povoljni, pročišćavajući, Pandava Nirjala Ekadashi na način koji sam ti opisao. Tako ćeš se potpuno osloboditi svih grijeha i dostići vrhovno prebivalište.
Postim!